terima kasih singgah jangan lupa click saya (~_~)

Wednesday, April 17, 2013

tips penjagaan brooch

salam you all!

entri kali ni nak citer pasal brooch a.k.a kerongsang a.k.a butang tudung... alaa butang yang selalu kita pakai pada tudung tuu. macam-macam jenis ada kan? yang berbatu, mutiara, manik-manik, berjurai-jurai, berkelip-kelip...ahaa macam2 design ada kan sekarang? hee pergi je butik jual tudung mesti rambang mata kan?

tapi kan...bila dah beli banyak-banyak brooch tu kan, mesti masalahnya ialah batu tercabut la, pin patah la..haa macam-macam kn. kalau saya plak..saya rasa tak bestt plak kalau batu-batu pada brooch tu tanggal..so,  da tak comel dah kan? saya pon ade banyak brooch yg da tanggal2 batunya.. erm tapi kan brooch yang kehilangan batu-batu tu jangan dibuang plak tau..mari kite rawat brooch itu dengaaannn

ini dia....gam gajah~ tak mahal pon RM 2.50 jer.


so inilah dia brooch2 saya yang banyak dah tanggal2 batunyer. ingat, jangan dibuang! sebab kita boleh gunakannya lagi. Batu yang ada pada brooch ni kita boleh gam kan pada brooch baru kita,, kena pilih batu-batu yang sesuai warna dan saiz.

proses men'glue' batu pada brooch yg ingin dibaiki

 


see, ini brooch yang saya beli 2 tapi dh tertanggal batu-batunya. so, saya ambil batu yang satu ni tampal kat brooch lagi satu. dan alang-alang brooch satu tu dah togel batunya so kite gunakannya utk tampal pada brooch2 yg lain plak...hee
 

dan ini ialah sebahagian daripada koleksi brooch saya. sebahagiannya saya dah tampal batunya.hee

kena susun brooch kemas-kemas supaya batu2 tu tak mudah tanggal.elakkan daripada terjatuh. kalau rajin p mintak akk yg jual brooch bekas mcm dlm gba di atas ni. confirm, mst byk dorang simpn bekas brooch yg kosong. bekas brooch ni pon saya mnta dr kakak kedai brooch dulu..hihi

10 comments:

W. Mastura said...

wahh brooch batu2 ni sy ada yg saiz kecil , skrg suka pakai brooch riben dan bunga drpd kain . comel sangatt . huhu .

ziha said...

hehe..utk umur macam mas ni mmg comey pki yg reben2. mcm akak ni, sesuai mcm ni jela..hihi

shezz said...

nk tahan lama..sapukan pengilat kuku pada batu2 brooch tu...jatuh pon xmudah tertanggal...

ziha said...

yup...betul tu.ade gak buat mcm tu.

wawa najwa said...

eh , boleh mintak eh tempat keronsang tu? nk try mintak laaaaa

Anonymous said...

try la mntak. :)

ziha said...

try la mintak :)

ailullaby said...

wahh betul jgk ye..
tak terfikir pulak saya nak guna glue untuk tampal smuala manik tertanggal..

thanks ye kongsi :)

ziha said...

u r welcome :)

ChanteqCunCraft said...

https://www.facebook.com/ChanteqCunCraft

Tak yah risau kerongsang tercabut batu.. meh cuba kerongsang kami.

Contact saya : 016-9041804