terima kasih singgah jangan lupa click saya (~_~)

Wednesday, September 22, 2010

Tips Cinta Saya~~

WARNING!
Entri ini agak panjang, teruskan membaca jika anda mahu tips cinta dari saya... :))


salam semua..
kat sini saya nak bercerita tentang resipi percintaan..wek geli je ko, ziha! cakap pasal cintan cintun plak... :P tak delah..saya mendapat banyak soalan dari kawan-kawan tentang macam mane nak kekal dalam satu perhubungan ni..soalan yang agak rumit yer, saya pun tak mampu nak jawab..kadang idea saya pon bukan bole pakai pon! wakakaka!

bile tengok kawan-kawan putus cinta and dipermain-mainkan oleh lelaki, saya sangat marah oke..sebab saya pernah melaluinya satu masa dulu..sakit memang sakit cik kak oii..tapi orang dah tanak kite..takkan kite nak terhegeh-hegeh macam penagih nak kan dia..perempuan pon ade maruah...so biarkan jelaa..saya sangat respect pada wanita yang mampu melepaskan diri daripada ditindas oleh kaum lelaki iaitu bersifat tegas dalam perhubungan..tak terlalu depend pada lelaki..bile die find something wrong somewhere dlm diri lelaki ni..die terus tinggalkn lelaki tu..contohnya, lelaki ni panas baran n kaki pukul...kalau masa bercinta dia dah berani naik tangan kaki semua...ms kawen lagilaa..tinggalkn aje lelaki mcm ni..huh..

macam mane nak kekal dalam hubungan percintaan??errk macam skema plak ayat ni..ke aku memang skema????hehe kalau tanya kat orang lain pon tentu jawapan yang cliche korang akan dapat kan..kejujuran, kepercayaan, kesetiaan, etc..memang tak dinafikan sifat-sifat inilah yang memang kena, tidak bole tidak, wajib, perlu, harus ada..ha hamik ko, semua ku sebut..hehe

saya ni bukan lah pakar motivasi cinta ke, kaunselor ke, doktor cinta ke..eh, eh tak same ke tu??bedal jelaa..tapi berdasarkan pengalaman diri seniri..bagi saya MATLAMAT tu perlu jelas..apa-apa perkara pon kalau kite ada matlamat yang jelas, semua perkara yang kita lakukan insyaAllah berjaya..sebab kita tahu apa yang kita mahukan, jadi sedaya upaya kita akan berusaha untuk capai matlamat tersebut..'if we want to be successful we must work towards it'..cehhh ayat saya kasi kat anak murid tadi..kekeke..

Hurm, lets say, matlamat saya nak cari calon suami yang hensem, tinggi, sasa dan banyak wang...kekeke..jadi anda akan berusaha bermati-matian cari jejaka yang memiliki ciri-ciri tersebut...hek2.. no laa...bukan ini maksud saya.. pasangan terbabit haruslah mempunyai matlamat yang sama dan jelas, bukan samar-samar atau ragu-ragu bukan untuk saje-saje, try test ke...selepas takut dikecewakan dan tanak pisang berbuah dua kali, jadi saya lebih2 berhati-hati dalam memilih pasangan..of course la saya ada beberapa kriteria yang saya rasa dia adalah lelaki yang baik..dan tahu hala tuju sesuatu hubungan tu..saya tak de lah nak specific kan 'baik' tu macam mane..

tapi tu la kan..cik kakak cik abang sekalian..nak cari orang yang se'Matlamat' dengan kite bukan senang..kerja mencari tu kadang memang payah dan tak berjaya..banyakkan berdoa kalau anda rasa dialah orangnya..berdoa agar ditetapkan hati..sebab kadang-kadang dah bercinta sampai bertahun-tahun pun kalau bukan jodoh kita nak buat macam mane..huhu takotnyerrr saya..apa-apa pon kita masih boleh berusaha untuk mendapatkan yang terbaik kan?

Ini cume cakap2 saya saje...you all dialu2kan untuk memberi pendapat..sebab ape yang saya cakap ni cume cakap2 saje..tidak disapot oleh mane2 fakta atau pun pensyarah universiti ke...haha..semuanya based on pengalaman sendiri dan pengamatan saya..maybe lain orang lain cara nya..mungkin boleh ajukan soalan tentang tips kekal bahagia pada mereka yang dah berpuluh-puluh tahun bersama dan cinta mereka masih mekarr bak kuih bahulu mak aku..hehehe merepek plak.. Pun begitu mari kita rujuk pada alim ulama, yang boleh beri kita panduan berdasarkan syariat supaya hubungan kita sentiasa diberkati Allah...

4 comments:

Atiqah said...

Alhamdulillah..finally its over between me and Z..dlu sllu k ziha psn psl die kat kte..i though i could change him..but in the end, we get even worse..just like kak husna, the love at our side is stronger than anything else..but what to do, they left us first..and now i am free to decide who and what i wanna be..

i am happy with this new guy..somehow, ciri2 yg de pd idea merupaka ciri2 impian laki idaman yg pnh kte cipta 5thn yg llu..specky, punya matlamat yg sama, lemah lembut, pndai Arab dan bab agama, merendah diri..and most important thing is dia x mengongkong kte smpai nk berkwn pun ssh..Alhamdulillah..hope he is my Mr X..

ziha said...

i'm glad to hear that..tqah pon mesti happy kan? pandai2 lah jaga hubungan tu.hope that he's the right man for u..dulu tak menjadi maybe sebab tak de matlamat y sm, die xserius..tak pelah Tqah, y dah berlalu tu biarlah..there is blessing in disguise..

cik husna said...

bestnya dgr cte tiqah.he2.ziha,told ya.u memg byk pglman.he2...i tetp mcm ni la.still mencari lg.ada yg approach,tp x brknan dhati plak.he2...
kali ni nk cr yg btol2 la.xnk dh maen.i am 23 now.mst kna maturd lg dlm wt kptsn.lg2 ada ms silam yg myakitkn.pray for me dear to searchng my soulmate.haha.love u ols..

ziha said...

Husna...xpe masa silam tu dijadikan sbgai pengajaran, spy kite jd lebih matang n tabah..insyaAllah..kite doakan awak dipertemukan dengan dia yang betul2 bole berikan kebahagiaan pd awak...amin