terima kasih singgah jangan lupa click saya (~_~)

Friday, May 21, 2010

apabila terkena buatan orang~~ :P

Pernah dengar tak kata-kata macam ni, "biar orang buat kita jangan kita buat orang"? saya pernah dengar kata-kata ni since sekolah menengah lagi, and saya rase setuju dengan kata-kata ni..mengikut fahaman saya, "biar orang buat kita jangan kita buat orang" ni bermaksud kita biarkan saje ape orang nak buat kat kita tapi kita tak balas balik perbuatan yang kurang baik tu kat orang yang pernah buat kat kite or kita buat kat orang lain..haha..paham tak apa yang saya cuba sampaikan ni?he

So,kat facebook saya ada buat shout macam ni, biar orang buat kita jangan kita buat orang...siapa setuju? and saya dapat feedback dari kawan-kawan. of course lah feedback yang berbeza..kebanyakkan mereka bersetuju, and ada yang tak setuju, stuju 'half-half'..haa macam2 lagi lah...you all bacelah dulu respond dorang ni dulu ye.

Wednesday at 7:52pm Friends Only · ·
Carl Lola
Carl Lola
Y(^_^)/ Sy stuju! Stuju bebenor! [via Celcom SMS]
Wednesday at 7:55pm ·
Siti Zulaiha
Siti Zulaiha
saya pong setuju! :))
Wednesday at 8:03pm ·
Mohamad Ismalullail Isma
Wednesday at 8:18pm ·
Siti Zulaiha
Siti Zulaiha
gud isma!
Wednesday at 8:30pm ·
Nurul Azlina Aman
Nurul Azlina Aman
80% setuju krn kite pOn akan buat org klu org tue terlalu jahat
Wednesday at 8:31pm ·
Siti Zulaiha
Siti Zulaiha
yup Azlina...depends kat org jugak..
Wednesday at 8:36pm ·
Cik Husna
Cik Husna
Stju ngn xstju.erk?hehe [via Celcom SMS]
Wednesday at 10:07pm ·
Siti Zulaiha
Siti Zulaiha
Haha.husna 2 2 pn boleh.nk stju or xstju. [via Celcom SMS]
Wednesday at 10:10pm ·
Mohd Hidzir
Mohd Hidzir
setuju...
Wednesday at 10:46pm ·
Siti Zulaiha
Siti Zulaiha
Yay! Eder stju ngan aku!he [via Celcom SMS]
Wednesday at 10:47pm ·
Mohd Shahril Sahir
Mohd Shahril Sahir
aku x setuju...!!!
Wednesday at 11:14pm ·
Siti Zulaiha
Siti Zulaiha
ko npe xstuju??haha up to u laa..
Yesterday at 4:45pm ·
Nurul Huda Sarnon
Nurul Huda Sarnon
saya setuju........
Yesterday at 6:05pm ·
Siti Zulaiha
Siti Zulaiha
huda :)

Korang plak macam mana? setuju or tak? saya tak kata yang saya ni baik sangat ke ape ke...kadang bila orang buat sesuatu kat saya tu, buat saya rasa tertekan or rasa being oppressed ke..memang saya tak de rasa nak balas balik..sedih memang sedih, geram memang geram..tapi tak bole nk buat ape2 you all..cuma saya akan ambil langkah berjaga-jaga supaya saya tak terkena lagi,and kalau bole saya cuba elakkan diri dengan orang yang macam ni.. "biar orang buat kat kita", buat ape kah? buat yang macam mane? buat apa-apa lah...lets say, orang ni kata anda bukan-bukan, fitnah yang buruk-buruk tentang anda...tapi semua perkara tu tak betul...tapi korang tak de lah nak balas balik perbuatan buruk dorang tu.sebab nanti korang pon sama lah macam orang yang memfitnah ni...so jalan penyelesaiannya ialah dengan berdiam diri dan banyakkan bersabar..betul tak?

Tapi orang kata, sabar itu ada batasnye..ye saya paham.saya ni bukanlah orang yang penyabar.dulu-dulu masa zaman saya muda remaja, ok sekarang pun muda lagi cume tak remaja je..kekeke..saya orang yang sangat tidak sabar, kalau ada benda yang saya geram kan saya akan buat muka or campak or hempas aje benda2 yang ada kat depan saya.kire saya ni panas baran gak laa, teruk kan? tapi tu dulu..sekarang tak laa.huhu sekarang ni kalau saya tengok orang 'buat muka' depan saya, saya memang tak berapa suka laa..tapi saya tak boleh buat apa..sebab ingat balik dulu pon pernah saya macam tu..so, bila orang tu buat muka yang memang nak kena lempang,kekeke. saya diamkan diri and malas nak masuk campur kalau dia rasa diri dia betul..sebab orang macam ni memang tak boleh dilayan, kalau dilayan makin menjadi-jadi...haha.

Kesimpulannya~ this is just my opinion based on my experience..saya percaya ngan kata-kata ni dari dulu lagi and boleh dikatakan salah satu dari prinsip saya...hurm saya juga banyak buat salah yang kadang saya tak sedar.so, bila ada orang buat sesuatu kat saya tu, saya akan rasa mungkin ini balasan dari apa yang saya pernah buat salah kat orang tanpa saya sedar...tapi apa-apa pon, biar orang buat kita, jangan kita buat orang. :)

4 comments:

Atiqah said...

depend jgk..sometimes kena balas balik sbg peringatan kat dri die dan dri sndr..sometimes silence is better..

Anonymous said...

sy pun stuju gak. tp, klu nak balas pun, biarlah bg dia sedar. :-)

s.c.h.u.l.t said...

jangan biar orang buat kita. be protective. kalau bukan kita lindungi diri. siapa lagi?

jangan kita buat orang. betul gak. what goes around comes around. setiap perbuatan pasti ada balasan.

so, marilah tukar jadi 'jangan buat orang, jangan biar orang buat kita' :)

ziha said...

yup..msing2 ade pndpt msing2.. :)
schult..btul gak kate kamu tu..bole tkr psni...:)