terima kasih singgah jangan lupa click saya (~_~)

Monday, May 31, 2010

Pengalaman belajar memasak~

Orang perempuan ni belajar tinggi mana pon, akhirnya ke dapur jugak..hurm pernah dengar tak pepatah macam ni? Hari ni bukan saya nak membahaskan isu ni..tapi seperti mana yang semua orang sedia maklum, orang perempuan ni mestilah kena pandai masak..sebab? er..sebabnya memang kena pandai masak ler..hihi..

Ekceli saya nak tanya you all yang perempuan-perempuan ni, korang ingat lagi tak mase mula-mula belajar memasak?hurm you all mula-mula masak apa ek? jangan cakap masak air or masak megi eh, tu memang semua orang tahu masak...he3 mula-mula nak belajar masak, mesti start dari lauk yang simple dulu kan. saya masih ingat lagi, dulu saya start belajar masak dengan masak sambal tumis.then lauk-lauk seterusnya ialah asam pedas dan asam rebus..kira ini menu wajib la yang saya kena tahu..rasanya ini menu wajib orang Johor kena tahu kot..yeke?he3..

You all plak yang tinggal kat negeri belah Utara and Pantai Timur and Sabah and Sarawak, apa masakan yang paling femes ek? setiap negeri mesti ade makanan yang melambangkan negeri masing2 kan? Mungkin saya start belajar masak asam pedas and asam rebus, tapi you'all yang berasal dari negeri belah utara start belajar masak gulai or kari ke...huu saya tak tahu..you all share lah kat sini pengalaman pertama belajar memasak. :)

So, weekend yang lepas..saya telah berkesempatan memasak.hari Sabtu masak asam pedas, hari Ahad masak asam rebus,hehe...lama tak masak asam pedas and asam rebus ni..haa amik ko hari masak yang asam2 je..bukan ape you'all, menu ni yang paling senang nak masak..bahan2 nye sume sudah sedia ada..

okeh, ini asam pedas ikan kerisi..kuahnya kena la pekat and masam baru sedap..dan sudah semestinya pedas..baru besstt..


asam rebus ikan kembung~asam rebus ni ada nanas and saya makan dengan sambal belacan tau, perhh memang sedap giler..saya tambah dua kali tau...nak cakap masakan sendiri sedap la tuh..hihi


dua-dua asam pedas and asam rebus ni saya makan dengan ikan goreng tau..saya tak makan ikan yang dalam asam rebus and asam pedas tu..tataulah nape, saya memang tak suka makan ikan yang masak dalam kuah..saya akan amik kuahnye aje and makan ngan ikan goreng..huhu pelik tak?

So, inilah dia asam pedas and asam rebus saya...sama tak asam pedas and asam rebus you all? ke lain? hihi..kalau lain share2 lah resipinye...he3

p/s: semenjak dok rumah ni asik memantapkan skill memasak je,ceh..huhu

8 comments:

Atiqah said...

pggl asam rebus ke? kalo kat tmpt kte pggl asam pedas tumis..
kaler asam pedas kak ziha sme je mcm kaler asam pedas kte..wakaka..

kte pun suka mkn ngn ikan goreng..kdg tu msk asam pedas ltk 2 ekor je dlm periuk..yg slbhnye air ngn daun tu pastu kalo nk sdp tmbh bunga kantan..nk msm lg buh byk2 asam keping..pergghhh terangkat kalo mkn ngn ikan goreng..

kte kalo mkn asam pedas mst bg kuah bnjir..kdg hirup kuah je ngn isi ikan goreng

Mr. Asada said...

pelik lak buat asam pedas dengan ikan goreng.. err..

mmg terlior nengok asam pedas. pehh.. kuah pekat yg pedas tu la yg sedap..

**asam rebus tu la makanan 1st yg asada mula2 belajar dlu. act asada panggil 'masak kuning' sbb die kaler kuning. hahaha..

ziha said...

Tqah~perak bukan femes ngn masak tempoyak ke? hurm da name nye asam pedas mmg la wrne mcm tu..tp tu pon tak berapa pekat..ade lgi pekat org buat..huhu..haa mmg le, kdg kuah tu hirup mcm makan sup je..nyum2.

Asada~ bukan masak asam pdas ngn ikn goreng.makan asam pdas ngn ikan goreng.hooo..panggil masak kuning ye..asada org mane ek pgil masak kuning?

Anonymous said...

wahhh!!! sedap gak.. nak rasa ..huhu..

klu sy first time memasak, sy msk sambal gak tp tuh lah time tuh drjah 4, sy lupa nak basuh cili. tak psl2 ayh sy keracunan mknn. kesian dia. dah sy yg kena marah.. huaarrgghhh!!

tp, skrg sy dah pndai masak, smbal tumis, tom yam, gulai ayam ngan murtabak maggi. yg kari2 tuh belum master lah akak.. haha..

Atiqah said...

mmg la femes ngn tempoyak tp kte ni lgsung x reti mkn tempoyak..tekak utara ja..mne nk telan tempoyak..kdg bau pun dh x thn..jgn tye la bab msk mmg x tau menau lgsg..

ziha said...

wahh,,baguslah tu mas...da pandai masak lauk2 mcm tu.nt kari tu pandai la masak tak lame lg..he2

intaNadia said...

asam rebus tue nmpak sedap...
btw asam rebus nie adekah lebih kurang ikan singgang kat kelantan??
rasenye masakan yg mula2 my mom aja ialah sup sayur ngan ikan/ayam goreng...tapi skang sgt sng nk blaja msk...byk blog2 masakan yg bleh membantu...selamat memantapkan skil2 memasak anda =)

ziha said...

thanks intan..:)
rasenye lain kot..biasa singgang kite masak kuning2 or jernih je..tp de halia dsb..tp xth la plk klu bahan2 nye sm je.hehe