terima kasih singgah jangan lupa click saya (~_~)

Friday, November 12, 2010

My Journey to KKB~

hallo..mari bercerita pasal my journey to Kuala Kubu Baru~
apa yang saya ingin beritahu, saya berjumpe dengan orang yang baik-baik belaka. saya dan abah bertolak dari Pontian pukul 11.30 malam..sepatutnya kami bertolak pukul sebelas, tapi bas yang sepatutnya tu rosak lak..so terpaksa lah tukar bas..hurm dahla kami berdua je malam tu dari Pontian..tapi tak lama lepas tu de la beberapa orang yang naik bas Mayang Sari ke KL..tapi tak sampai 1o orang pun!

Kami bertolak dari Pontian pukul 11.30 dan sampai ke stesen bas Bukit Jalil pukul 3.30 pagi..masih pagi lagi..hoho.bile tibe kat stesen bas tu, de la gak orang-orang yang sedang tunggu waktu siang agaknya..de yang tido lagi..baiklah! mari bercerita pasal orang pertama yang kami jumpa!

Akhi~
hurm saya bahasakan die 'Akhi' sebab brader ni pandai cakap bahasa arab.hihi die lepasan dari universiti Madinah..haruslah terer berbahasa arab kan.abah saya ape lagi! lagi lah die suka jumpe orang pandai berbahasa arab ni.sebab boleh berpraktik bersama. Akhi ni orang kampung Tqah..dok Kuala Kangsar..selain cakap bahasa arab dengan Akhi ni, abah pon cakap loghat Perak dengan Akhi..macam2 lah dengar dorang bersembang..pasal ustaz tu la, ustaz ni la..orang tu, org ni, isu politik,haish, tempat2 kt Perak.hurm kalau cakap pasal Perak, abah saya memang tahulah..sebab tempat dia membesar dulu..hoho ntah macam2 lagi la yang dibualkan..seronok tengok Akhi, orangnya peramah dan nampak hebat,kagum dengan orang yang fasih berbahasa arab ni..bile dah berbual panjang, saya, abah dan Akhi decide nak pergi Pudu..mungkin kat situ lebih senang nak pergi KKB..kami nak sampai awal ke MRSM KKB..sampai di Pudu, kami pon berpisah dengan Akhi...illaliqa' ma'assalamah~

Uncle Lim~
Sampai di Pudu, kami yang blur2 ni jalan tak tahu nak pergi mane...tetibe kami disapa oleh pak cik yang nak promote kan hotel ada kami..bersungguh-sungguh betul die beri penerangan tentang pakej2 yang ada kat bajet hotel tu..kami bukan nak berehat2 or tido2 kat hotel pon..tp kat hotel tu boleh kalau nak tumpang mandi..ops bukan tumpang mandi, kena bayar gak..bayar RM4..oke lah tu..at least saya ada tempat yang selesa untuk bersiap.Sebelum mengenali Uncle Lim ni sebagai 'Uncle Lim'..saya ingatkan dia ni orang Melayu..rupenya dia orang Baba. Uncle Lim orangnya sangat friendly, dia ni pandai cakap B.Melayu dengan fasih sekali..bukan itu saje, cakap Cina, India, English pon terer..die kata die boleh cakap lebih kurang 5 bahasa.hebatlah tu kan..cume die tak pandai cakap B.Arab je..hehe..tp die kate kalau bahasa Arab die cume tahu jawab wa'alaikumsalam je..bahasa Arab la tu kan..orang ingat die ni orang Melayu, sebab tu ada yang beri salam kat die..die pon ape lagi, jawab la..sebab die kata rude plak kalau orang bagi salam die tak jawab.hoho, boleh plak mcm tu kan.. lepas siap mandi, Uncle Lim ni call kan kitorang teksi untuk ke KKB..sempatlah Uncle Lim ni wish kan best of luck to me..then bermula lah pertemuan kami dengan Uncle CK plak...

Uncle CK~
Uncle CK ni ialah driver teksi yang bawak kami ke MRSM KKB tu..dia berbangsa Cina...again, topik yang menjadi perbualan antara abah dan Uncle CK ni ialah politik..I'm afraid kalau2 abah de sentuh2 isu yang sensitif melibatkan isu perkauman..tapi nasib baik lah tak de cakap isu-isu yang sensitif.Uncle CK ni before jadi driver teksi, dia ialah seorang polis hutan...apa yang saya dengar daripada perbualan abah dengan Uncle CK ni, dapatlah saya simpulkan bahawa Uncle CK ni orang yang baik..dia pernah tangkap penyeluk saku, mase tu dia tak pakai uniform polis pon.tapi atas sebab die nampak perbuatan tersebut di hadapan mata die, tanpa cakap banyak die terus tangkap si penyeluk saku tu dan bawak ke balai polis..alangkah bagusnya kalau semua rakyat Malaysia macam ni..prihatin.tapi bile kite nampak jenayah depan mata kite, kite diam saje kadang tu, sebab takut nyawa kite plak terancam kan? huhu same la dengan yang cakap ni...tp selagi boleh kte tolong, kite mesti tolong kan? Uncle CK bawa kami sampai ke MRSM KKB..dan di sana kami terus cari tempat untuk mengisi perut yang lapar~

Makcik Kantin~
Bila sampai di MRSM KKB tu, kami terus singgah ke kafe untuk breakfast, sempat berkenalan dengan makcik2 kafe yang baik hati tu..saya sempatlah bercerita datang dari mane, naik ape datang ke situ..hurm macam2 lagi lah..bila dah sampai ke MRSM tu, perkara yang membimbangkan abah ialah macam mane nak keluar dr MRSM tu bile dah abeh microteaching tu...sangat jauh masuk ke dalam MRSM KKB tu..bile tanye2 memang tak de public transport kalau nak keluar..kena ada kenderaan sendiri...huhu macam ne nih? tapi makcik ni die sangat baik hati, dia tawarkan tidur kat rumah die.. or kalau nak balik keluar die bole tolong hantarkn..sungguh baik hati kan makcik ni? terharu saya..terima kasih mak cik...makcik sangat baik hati..harap-harap suatu hari nanti kita berjumpa lagi..:))

Rozie~
Masa dah masuk dewan untuk microteaching tu, saya berjumpa dengan ramai lagi calon2 yang memohon untuk jadi guru MARA ni..hurm semua yang ada kat situ adalah dari background TESL..saya je yang tak de TESL, huhu..mase tu saya jumpe dengan Rozie, kami berbual macam2 before masuk ke dalam bilik untuk ditemuduga mengajar..hoho. Rozie dan saya memang sama2 nervous..tapi kitorang hilangkan rase nervous tu dengan berbual2 la..hoho. Rozie giliran yang kesebelas saya lak kedua belas...mase saya dok kat luar menunggu giliran saya, dengarlah suara die dari luar...cehhh cakap nervous tp bole tahan gak Rozie ni..hehe..tibe turn saya, saya pon rase tibe2 nervous saya hilang..rasa nak cepat abeskan je microteaching tu..alhamdulilah,, segalanya berjalan lancar bagi saya.tapi tak tahulah ape pendapat interviewer tu...dieorang tak respon pon...selesai je abis microteaching, saya dan abah tumpang kereta kawan Rozie...alhamdulilah, ada gak orang yang sudi tumpangkan kami..sebenarnya saya memang dah berbual2 panjang ngan Rozie, die pon dah tahu, so die offer la kami untuk tumpang kereta dia..kawan Rozie tu hantar kami ke KTM KKB..cett actually bukan kawan,sebenarnya bf..kebetulan kan name bf die tu lebih kurang ngan Cik Azam..hehehe.thanks Rozie...saya rase bersyukur sekali sebab dapat berjumpa dengan sahabat seperti kamu...harap2 nanti kite dapat berjumpa lagi..semoga kite berdua berjaya lah nanti ye.. :)


Itulah kawan-kawan serba sedikit tentang perjalanan saya ke KKB.Alhamdulilah, sepanjang perjalanan saya dan abah ke KKB tu, Allah pertemukan kami dengan orang yang baik2 belaka.sebenarnya kami pon tak tahu macam ne nak pergi ke sana..tp tawakal je lah..bersyukur juga sebab akhirnya saya dapat juga melepasi microteaching tu, sebab sebelumnya saya rasa macam tak mampu je..tapi tak sangka lak saya boleh. Okelah kawan2 setakat sini dulu, harus menyiapkan kerja rumah...hihi daaa~

6 comments:

Atiqah said...

bguslah..msh ada insan2 mulia kat bumi malaysia ni..hehe..eh mmg rmai pun cuma kte ssh nk jmp kalo dlm keadaan cmtu..kdg2 mkck kantin pun boleh prank kte jgk kn..haha..tp x semua la..asalkan niat kte baik, Allah bntu..insyaAllah semuanye akn berjln lncr..hehe..

pssstt: nk tau k ziha.mse kte g ambik test PTD tu, de sorg mamat bwk moto kapcai ni de hati nk ngorat kte..cettt..x nmpk ke kte ni pkai tdung labuh..ada hati btol..skli kte ckp kte dh tunang..die boleh jwb, alaa bru tunang, blom kawin lg..haissshh dasar lelaki gatai..

ziha said...

tulaa tqah..alhamdulilah dpt jumpe orang2 yang baik..walaupun berlainan bangsa..

wahh! hehe saham tengah naik sekarang ni tqah..biar je orang nk ngurat kite..asal jgn dlyan udah le..hihi

Atiqah said...

haha.x lyn pon..muka mamat tu mcm kuciwa je pas kte reject mentah2..

ziha said...

huhu siann die tqah..tp nk wt mcm ne tqah da bpunyer.. :))

H.E.L.W.A said...

yea...dapat bace kak ziha punya story mory..

semoga berjaya untuk next level..
kite yakin, kak ziha mesti bole punyer.. insyaAllah..

ziha said...

hehehehe..terima kasih Helwa kerana sentiasa menyokong saye...saaayang kammoo! :))