terima kasih singgah jangan lupa click saya (~_~)

Thursday, November 25, 2010

saya 'boo-dark' linguistik

salam. hai semua!

dulu masa zaman saya remaja [sekarang pon masih remaja lagi, hihi], saya taip sms gunakan short form dan hantar mesej tersebut kepada kakak or abang ipar ke [orang yang lebih tua la dari saya] mesti diorang tak faham..so, saya akan cuba buat singkatan perkataan yang mereka faham or kadang tu taip penuh2..i mean tak de lah singkatan yang pelik-pelik..so dorang akan faham.

hurm, tu masa zaman kita baru guna handphone la..orang dewasa yang baru berjinak-jinak guna handphone memang kadang tu tak faham bahasa orang muda-mudi macam kita nih..hihihi. tapi sekarang tak lagi kot.orang-orang yang lebih tua, dorang sekarang pon dah guna short form nak taip mesej macam kite.ceyy macam kite tuu..hehe


cuma, sekarang ni..saya ada sedikit kesukaran nak memahami apa yang ditulis oleh anak muda sekarang..uhukk, nampak tua naa la plak aku ni..okeh, meh baca jap contoh di bawah:

YL: ................!!!!!!!!!.................arrggggh........too mudax gurlz too....cooey yerk..aq xpna nk amek pkwe kw......n........aq un ta hamak nan boy kw uw....soo..x ya nk sound2 ye..lenkali slidik sblum nk kap..an da maloo sndiri...hahahaahh....serve u right!!!!!!!



setelah saya cuba baca berulang kali baru dapat translate tu pon ade beberapa yang saya tak pasti:


mudax = budak
cooey =sorry
aq = aku
un = pun
ta = tak
hamak = tamak ke gamak?
nan = dengan
kw = kau
uw = tu
x ya = tak payah
lenkali = lain kali
slidik = selidik
kap = tangkap kot?
an = kan
da = dah
maloo = malu

tetiba je saya jadi budak linguistik kaji bahasa plak kan?? hihi cube try you all baca mengikut ejaan seperti yang tertulis dalam ayat di atas..rasanya macam budak kecik baru nak belajar bercakap je..pelat..

No. saya bukan nak condemn ke apa..sebab saya pon tulis kadang banyak guna short form.bahasa pon bukan betul sangat..cuma tulah, saja nak tunjuk kat you all senario yang berlaku zaman sekarang..kalau dulu orang yang lebih tua dari kita tak faham apa yang kita tulis...tapi sekarang? saya plak tak berapa nak faham apa yang budak-budak sekarang cuba tulis..adaKAH bermakna saya ni sudah tuA?? oh tidakk!! huhuhu

9 comments:

Atiqah said...

kte pon x fhm..ini budak sekolah apap enggak?? (aiyak kuar indon lak).haha

ni bdk zmn skrg..kte dh meningkat skt usia, dh kuar bahasa bru plak..sok umur kte 30 agknye bahasa ape bdk belasan thn gune ek?? bhse alien kot..

ziha said...

haha,,ni budak form 4..sekarang budak darjah 6 pon da pakai bhasa macam ni..mau pengsan cikgu BM dia baca ni..huhu

Lovely Bella said...

kawan akuyg dah tua pun leh thn gaks penggunaan bhs nyer.. heheh smpai aku mls nak bace.. contoh.. namo ni... maksud tak mau ni.. leh x?

Jiha said...

ziha..akak poning dh baca sms tu..iskk bebudak skang!pengsan cikgu BM nak betulkan..

Jiha said...

ziha..akak poning dh baca sms tu..iskk bebudak skang!pengsan cikgu BM nak betulkan..

ziha said...

Bella~ haihh..namo??huhu mcm terencat je bile bace..huks2..ni org tua pon smpi dh terikut2 dah..hehe

ziha said...

Kak Jiha~ tulaaa..kte pon pening mula2 baca status dak ni..jgn jwb mcm ni time exam sudah le..huhu

Anonymous said...

rasa nak lempang jer "mudax" tu.... hehehe... bersimpang siur lidah ni baca... ;p

ziha said...

mimie~ tula..nk wt mcm ne..mudax zman skrg mmg cmtu..huihui